MENDOMINASI RUANG SIBER DEMI PERJUANGAN BANGSA

Friday 15 March 2013

PUTERI PANAS BUKA RAHSIA SENDIRI #LahadDatu

Puteri Jacel Kiram, yang hangat sekarang di laman twitter tersilap langkah dengan mendedahkan surat perjanjian kaum Suluk di Sabah.

Mungkin kerana terlalu taksub maka beliau secara tidak sedar apa yang dilakukan oleh beliau sebenarnya menunjukkan bahawa Lahad Datu adalah pajakan kekal kerajaan Sulu kepada North Borneo yang ditandatangani pada tahun 22 Januari 1878 menyatakan :-

"GRANT BY THE SULTAN OF SULU OF A PERMANENT LEASE COVERING HIS LANDS AND TERRITORIES ON THE ISLAND OF BORNEO DATED JANUARY 22, 1878"

Ternyata perkataan 'Permanent Lease' yang ada didalam perjanjian tersebut membuktikan bahawa Sabah adalah milik kerajaan Malaysia selama lamanya dan ianya tidak boleh dituntut oleh mana mana pihak seperti kata Perdana Menteri.

Kita tetap akan mempertahankan kedaulatan negara Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak kerana Sabah dan Sarawak juga adalah Malaysia.

Mungkin juga puteri sulu ini tidak faham dengan maksud yang tertera di dalam surat perjanjian tersebut, hinggakan didalam laman twitter milik beliau, beliau mengatakan bahawa kesultanan sulu akan tetap berusaha untuk menuntut Sabah.

Kita tengok dah macam cerita Pak Kadok pulak si puteri ni, keturunan dia dulu dulu dah jual tanah hak milik mereka dan kini apabila Sabah telah maju di bawah kerajaan Barisan Nasional baru pengikut kesultanan sulu ni kata Sabah mereka punya? Setelah ratusan tahun perjanjian tersebut dibuat baru nak tuntut semula negeri Sabah?

Puteri Jacel patut berasa malu dan rasa bertanggungjawab diatas apa yang terjadi kepada pengikut mereka, kerana janji sesetengah pemimpin yang tidak bertanggungjawab kepada mereka dan kerana percaya terhadap mereka mereka ini, kesultanan Sulu sanggup untuk menggadai nyawa para pengikutnya.

Tapi ada juga yang mengatakan bahawa Sultan Sulu bukan raja berdaulat, jadi tidak mustahil kesultanan ini menjadi gerila untuk menuntut sesuatu yang bukan milik mereka ibarat lanun yang cuba merompak harta sebuah kapal dagang yang sarat dengan muatan.







Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

2 comments:

  1. huh, lanun penyagak!

    ReplyDelete
  2. yA MEREKA MEMANG LANUN. Jika dikaji sejarah perlanunan di seluruh dunia kawasan Selatan Mindanao adalah salah satu kawasan perlanunan yang terkenal di seluruh dunia. Siapakah penduduknya? Apakah agama mereka? Jawab sendiri. Senario ini agak sinonim di mana-mana saja kes perlanunan bermaharajalea, contohnya di kawasan Mediterranean (Barbary pirates)dari pantai Algeria dan Morocco, Selat Melaka (Malaysia-Indonesia), Southern Philippines (Mindanao), Sulawesi (Indonesia)dan Laut Merah (Saudi Arabia-Sudan-Somalia) agama mereka semuanya sama sahaja dan perlanunan memang aktif di kawasan ini kerana ia laluan kapal dagang. Sebab utamanya adalah adalah halal jika yang dirompak itu adalah kafir. Mungkin ini adalah kesan dendam terhadap kekalahan pemimpin2 pujaan mereka di seluruh dunia; Andalus, Empayar Uthmaniah, Kesultanan Sulu. Cara terbaik untuk mereka meneruskan "perjuangan suci" mereka adalah dengan melanun.Yang peliknya mereka semabyang 5 waktu, alim dan menununaikan rukun2 agama mereka,menyelitkan seruan serta ayat suci agama sebagai meraih simpati sesama agama di Malaysia, Indonesia, Filipina dan Thailand. Sejahat-jahat lanun pun jika mereka seagama dan mengucapkan dua kalimah syahadah serta melakukan serangan2 dan rompakan terhadap orang kafir maka mereka adalah saudara, syahid, pejuang suci dan patut disanjung oleh semua umat seagama mereka. Lihatlah betapa sesatnya sebuah fahaman!! Lihatlah betapa kejam dan tidak bertamadunnya hasil sebuah ajaran yang dikatakan suci. Malah mereka mewujudkan "perang suci"!!. Di manakah otak mereka dan apakah yang mereka lihat sebagai "suci" dalam sesebuah peperangan. Lihat betapa "haus darah" tuhan yang mengarahkan mereka mengisytiharkan perang suci. Tidak lah menghairankan, di mana sahaja dalam dunia ini ada majoriti puak2 seagama mereka kita akan sangat mudah melihat segala bentuk kebejatan yang terfikir oleh manusia; perang saudara, keganasan, rogol, sumbang mahram, rompakan, perlanunan, pelampau serta korupsi. Malaysia pun hampir serupa, cuma belum terjebak lagi. Unsur2 seperti "Baju Merah", PERKOSA dan UMNO adalah bibit2 yang nampak hasil fahaman jahiliah serupa yang diikuti oleh puak2 Kiram yang kita labelkan sebagai "lanun" ini. Sedarkah kita bahawa PM kita sendiri pun salah satu keturunan dari puak yang suatu masa dalam sejarah sangat terkenal dengan perlanunan? Puak apakah itu? apakah pegangan agama mereka? Cari dan jawab sendiri. Sungguh memualkan semua mereka itu, walau di manapun mereka berada.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...